Όλη η αλήθεια για το «καλάθι του νοικοκυριού»

1aaa-acaan7Πόσο δεκτική είναι η βιομηχανία να συμμετάσχει με προϊόντα της στο «καλάθι του νοικοκυριού»; Γιατί δεν μπορεί να υπάρξει ισορροπία στη σύνθεση των κωδικών μεταξύ επώνυμων και private label προϊόντων; Γιατί το κόστος του «καλαθιού» βαίνει μονίμως μειούμενο; Ποια είναι η πραγματική ζήτηση των προϊόντων που συμμετέχουν στην εκπτωτική αυτή προσπάθεια; Πρόκειται για ορισμένα από τα βασικά ερωτήματα που τέθηκαν τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού», στα οποία απαντούν γνωστά στελέχη του κλάδου, με τα οποία επικοινώνησε το «σελφ σέρβις».

 

Σύμφωνα, λοιπόν, με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, τα προϊόντα που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» εμφάνισαν τον πρώτο μήνα εφαρμογής του αυξημένη ζήτηση από 50% έως 70% και κατά συνέπεια, όπως λένε, η τόνωση των πωλήσεων ήταν ανάλογη εκείνης που καταγράφεται στις προσφορές των σούπερ μάρκετ, μέσω των φυλλαδίων τους. Υπό αυτή την έννοια το «καλάθι του νοικοκυριού» λειτουργεί ως μία ακόμη προωθητική ενέργεια των αλυσίδων κι όχι ως μία έκτακτη λύση για την εξασφάλιση προϊόντων χαμηλής τιμής στους ευάλωτους οικονομικά καταναλωτές. Επισημαίνουμε εδώ ότι η εκτίμηση της αγοράς αναφορικά με τη ζήτηση του «καλαθιού» απέχει πολύ από την αντίστοιχη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, παράγοντες του οποίου δήλωσαν ότι η τόνωση των πωλήσεων ήταν της τάξης του 130%-150% σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο διάστημα.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα που τέθηκε σχετικά με την επάρκεια των αγαθών που περιλαμβάνει το «καλάθι», οι στελέχη του κλάδου διευκρινίζουν ότι ουδέποτε υπήρξε ουσιαστικό ζήτημα πλην ελαχίστων περιπτώσεων, καθότι όπως αναφέρουν η ζήτηση του «καλαθιού» ήταν διαχειρίσιμη.

Σχολιάζοντας την πρόθεση του υπουργείου να καθιερώσει κι ένα έξτρα «καλάθι» για τις γιορτές των Χριστουγέννων και πιθανώς «ειδικά καλάθια» για συγκεκριμένες περιόδους, όπως για παράδειγμα για τη Σαρακοστή, αναφέρουν ότι οι αλυσίδες θα ανταποκριθούν σχετικά εύκολα, αφού επί της ουσίας το υπουργείο θα προσθέσει στους ήδη υπάρχοντες κωδικούς κάποιους επιπλέον, που θα αφορούν τις συγκεκριμένες αυτές περιόδους. Στην πράξη δηλαδή, τονίζουν, θα έχουμε ένα κύριο «καλάθι», το οποίο κατά περιόδους θα «διαστέλλεται», περιλαμβάνοντας εκτάκτως συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντων.

 

Υπάρχει όριο στη μείωση των τιμών

 

Αυτό το οποίο, ωστόσο, επισημαίνουν είναι το ζήτημα της τιμολόγησης των αγαθών, δεδομένου ότι οι τιμές δεν είναι δυνατόν μονίμως να μειώνονται, επιτρέποντας στο υπουργείο να κάνει σε εβδομαδιαία βάση ανακοινώσεις περί χαμηλότερου κόστους αγοράς προϊόντων καθημερινής ανάγκης. «Όσο οι τιμές θα μειώνονται, τόσο η σχέση συμμετοχής στο «καλάθι» μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θα γέρνει υπέρ των δεύτερων, δεδομένου ότι οι προμηθευτές δεν ανταποκρίνονται με θέρμη στην πρωτοβουλία αυτή του υπουργείου», τονίζουν παράγοντες του κλάδου, προσθέτοντας μάλιστα ότι «δεν είναι λίγες οι φορές που οι παραγωγοί γίνονται κυριολεκτικά έξαλλοι από το γεγονός ότι, προκειμένου οι αλυσίδες να κρατούν χαμηλά το κόστος του «καλαθιού», εντάσσουν σε αυτό προϊόντα των δικών τους σημάτων έναντι των αντίστοιχων βιομηχανικών brands». Ειδικότερα εξηγούν πως, ενώ η αρχική πρόθεση τόσο του υπουργείου όσο και της αγοράς ήταν τα επώνυμα σήματα να συμμετέχουν κατά 80% και τα ιδιωτικά κατά 20% στο «καλάθι του νοικοκυριού», ήδη η σχέση αυτή γέρνει υπέρ των private label προϊόντων κι αν αυξηθεί η πίεση στην αγορά από το υπουργείο για χαμηλότερες τιμές, πιθανώς η συμμετοχή στο «καλάθι» των δύο οικογενειών προϊόντων θα διαμορφωθεί στο 50/50.

 

Αντικαταστάσεις… ανάγκης

 

Όπως διευκρινίζουν οι συνομιλητές μας, προκειμένου οι τιμές να κρατούνται χαμηλά, οι αλυσίδες κάθε βδομάδα αντικαθιστούν κάποια από τα σήματα υψηλής ζήτησης με άλλα, που, αν και δεν θεωρούνται τα πιο ελκυστικά για τους καταναλωτές, επιλέγονται, ώστε στο τέλος της ημέρας το «καλάθι» να συμπληρώνεται με όλα τα προβλεπόμενα από το νόμο προϊόντα. «Διαλέγουμε τα φθηνότερα αγαθά. Ο στόχος μας είναι κάθε βδομάδα είναι να κρατάμε το συνολικό κόστος του καλαθιού χαμηλά, με αποτέλεσμα να εξαιρούνται κάποιες αγαπημένες επιλογές των καταναλωτών», σχολιάζουν παράγοντες του κλάδου, προσθέτοντας ότι «αν αυτό συνεχιστεί για πολύ, τότε θα έχουμε πρόβλημα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία άναψε μεν το «πράσινο» φως στην πρωτοβουλία του υπουργείου, αλλά με την προϋπόθεση ότι θα επιτευχθεί ισόρροπη αντιμετώπιση όλων των προμηθευτών εκ μέρους του λιανεμπορίου και κυρίως ότι δεν θα εντοπιστούν περιπτώσεις αποκλεισμού προϊόντων από το «καλάθι του νοικοκυριού»…».

Ενδιαφέρον έχει και το σχόλιο ότι μέχρι σήμερα το υπουργείο, οι καταναλωτές και η κλαδική αγορά εν συνόλω έχουν σταθεί τυχεροί, δεδομένου ότι από την έναρξη της ισχύος της σχετικής πρωτοβουλίας δεν έχουν γίνει νέες σοβαρές ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα. Όταν, όμως, υπάρξουν νέες αυξήσεις τιμών σε αγαθά όπως το γάλα, το ψωμί, τα τυροκομικά προϊόντα, τα αλλαντικά, τα ζυμαρικά, τα ρύζια, τα όσπρια κ.α., τότε το κόστος του καλαθιού θα αρχίσει να αυξάνεται και το υπουργείο θα βρεθεί σε δύσκολη θέση να επικοινωνεί σε εβδομαδιαία βάση την πρωτοβουλία του στο ευρύ κοινό, όπως κάνει σήμερα.

 

Δεν υπάρχει συγκρισιμότητα

 

Αναφερόμενοι στις δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, κ. Άδωνη Γεωργιάδη, περί αλυσίδων που κάθε βδομάδα εμφανίζουν τις χαμηλότερες τιμές, παράγοντες της αγοράς τις χαρακτηρίζουν άστοχες, δεδομένου ότι τα στοιχεία που συλλέγει και επεξεργάζεται το υπουργείο μέσω του ηλεκτρονικού Παρατηρητηρίου είναι μη συγκρίσιμα. Η κάθε αλυσίδα επιλέγει τα δικά της προϊόντα, με διαφορετικά brands και διαφορετικές ποσότητες ανά συσκευασία, οπότε το συνολικό κόστος του εκάστοτε «καλαθιού» δεν είναι δυνατόν να συγκρίνεται με τα άλλα του ανταγωνισμού.

Σχολιάζοντας τις σχέσεις συνεργασίας της οργανωμένης λιανικής με τις προμηθεύτριες εταιρείες στο κρίσιμο διάστημα οργάνωσης και υποστήριξης του «καλαθιού του νοικοκυριού», παράγοντες της αγοράς τις χαρακτηρίζουν ήπιες, τονίζοντας ότι από την πλευρά των αλυσίδων δεν ασκούνται πιέσεις προς τη βιομηχανία για τη συμμετοχή της στο «καλάθι». Όλοι γνωρίζουν ότι πρόκειται για μία οικειοθελή προσπάθεια, οπότε στο βαθμό που οι παραγωγοί ανταποκρίνονται, συνδράμοντας με τα προϊόντα τους για τη συμπλήρωση της λίστας με τους επίμαχους κωδικούς, κλείνονται και οι σχετικές συμφωνίες. Στην αντίθετη περίπτωση οι λιανέμποροι απλώς αντικαθιστούν τα επώνυμα προϊόντα με δικά τους. Αυτός είναι, εξάλλου, ο λόγος για τον οποίο, όσο κυλούν οι εβδομάδες, το «καλάθι του νοικοκυριού» περιλαμβάνει κυρίως ιδιωτικά σήματα και δευτερευόντως επώνυμα ισχυρά brands της βιομηχανίας.

 

ΠΗΓΗ: Περιοδικό σελφ σέρβις

1aaa-brachoi

1aaa-atomiki

 1aaa-demo-xr

 

Τελευταία Νέα
Τα νήπια των Παιδικών Σταθμών Βύρωνα, στην Εθνική Πινακοθήκη

Τα νήπια των Παιδικών Σταθμών Βύρωνα, στην Εθνική Πινακοθήκη

  Αναγνωρίζοντας τη σημασία και την αξία που έχουν για τα παιδιά Προσχολικής η..

Readmore

Rocking Loud Festival vol.4 – Θα έρθεις;

Rocking Loud Festival vol.4 – Θα έρθεις;

  Με έναρξη τη Δευτέρα 23 Ιανουαρίου η Rock Architecture Live Stage συνδιοργανώνει μαζί με τ..

Readmore

Γιώργος Χατζηδάκης: Πιο κοντά σε κάθε πολίτη της Ηλιούπολης

Γιώργος Χατζηδάκης: Πιο κοντά σε κάθε πολίτη της Ηλιούπολης

Ολοκληρωμένο σύστημα ηχητικών ανακοινώσεων με απομακρυσμένο έλεγχο εγκατέστησε ..

Readmore

Αλληλεγγύη στην πράξη από χιλιάδες κατοίκους της Αττικής

Αλληλεγγύη στην πράξη από χιλιάδες κατοίκους της Αττικής

Ξεπέρασαν τους 20 τόνους τα προϊόντα που συγκεντρώθηκαν στις Λαϊκές Αγορές από τη ..

Readmore

Όλη η αλήθεια για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Όλη η αλήθεια για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Πόσο δεκτική είναι η βιομηχανία να συμμετάσχει με προϊόντα της στο «καλάθι του νο..

Readmore

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας, για να λαμβάνετε πρώτοι τα νέα μας.
.