Το όνειρο μου ήταν να γίνω Ζεν-πρεμιέ..!!

 

fotopoulos-vinieta

 

fotopoulos-foto  "Γεννήθηκα ανήμερα Κυριακής των Βαΐων, σημαδιακή μέρα στη Ζάτουνα, χωριό που έγινε γνωστό όχι από μένα φυσικά, αλλά από τον Μίκη Θεοδωράκη που τον εξόρισε εκεί η εφταετία".

 


Ο Μίμης (Δημήτρης) Φωτόπουλος γεννήθηκε στη Ζάτουνα Γορτυνίας στις 8 Απριλίου του 1913. Ήταν γιος του Νικολάου Φωτόπουλου και της Άννας Παπαδοπούλου.
Λίγους μήνες μετά τη γέννησή του πεθαίνει ο πατέρας του από φυματίωση. Η μητέρα του ήταν 27 χρονών κι εκτός από την απώλεια του άντρα της είχε χάσει και ένα παιδί, ένα κοριτσάκι.  
Εκείνη την εποχή η Αθήνα αναπτυσσόταν διαρκώς και η εσωτερική μετανάστευση δημιουργούσε καινούριες θέσεις εργασίας. Έτσι η Άννα Φωτοπούλου αποφασίζει να κατέβει στην Αθήνα μαζί με τις δυο αδελφές της και τα δύο της αγόρια. Μοδίστρες και οι τρεις στο επάγγελμα, αναζητούν την τύχη τους στη πρωτεύουσα. Μένουν στη περιοχή Πευκάκια στον Άγιο Νικόλαο. Μαζί τους συμπαραστάτης η μητέρα τους.

«Είχα μια θλίψη μέσα μου πάντα, ύστερα από αυτή τη παιδική μου ζωή και ίσως ο εαυτός μου θα ήθελε κάπου να ξεσπάσει, να μην περιέχει αυτή τη θλίψη μέσα του. Και βρήκε αυτή την ευκαιρία, μέσω της κωμωδίας….Τώρα έχω κατασταλάξει λιγάκι…»

Η φτώχεια είναι μια γενική κατάσταση για όλη την χώρα που εμπλέκεται συνέχεια σε πολέμους. Παρ’ όλα τα προβλήματα όμως, η μητέρα του Φωτόπουλου φροντίζει να δώσει στα δύο της παιδιά την καλύτερη μόρφωση. Κάνουν ιδιαίτερα Γαλλικών και βιολιού. Ο Φωτόπουλος θα ευγνωμονεί πάντα την μητέρα του για όλα αυτά.
Το 1931 τελειώνει το εξατάξιο γυμνάσιο.

«Τώρα το μόνο που έκανα, ήταν να στέκομαι με τις ώρες μπροστά στον καθρέφτη, αγωνιζόμενος να χτενίσω τα πυκνά και κατσαρά μαλλιά μου αλά Βαλεντίνο. Η μπριγιαντίνη,  που κατανάλωσα τότε- ήταν αρκετή για να γρασάρω τις ράγες της αμαξοστοιχίας Αθηνών-Αιγίου και τανάπαλιν»

Έπρεπε όμως να δουλέψει. Κάνει διάφορες δουλειές, πουλάει σίδερα, γίνεται πλασιέ. Όμως πρέπει και θέλει να σπουδάσει. Δίνει εξετάσεις στη Γεωπονική, όπου απορρίπτεται λόγω έκθεσης. Την επόμενη χρονιά δίνει στη Φιλοσοφική, όπου γίνεται δεκτός…λόγω έκθεσης.

«Η μοίρα όμως το ‘φέρε και έμεινα και παραλίγο γεωπόνος και παραλίγο φιλόσοφος, διότι ενώ έδινα ακόμα εξετάσεις στη Φιλοσοφική, τράβηξε την προσοχή μου μια αγγελία στις εφημερίδες που μιλούσε για εισιτηρίους εξετάσεις της Δραματικής Σχολής του- τότε- Βασιλικού-και σήμερα Εθνικού Θεάτρου…Αν υπάρχουν μοιραίες μικρές αγγελίες, τότε η μικρή αγγελία που διάβασα ήταν η μοιραία στη ζωή μου. Έχουν περάσει πενήντα χρόνια από τότε και ακόμα δεν μπορώ να εξηγήσω πως μου ’ρθε στα καλά καθούμενα να δώσω εξετάσεις στη Δραματική Σχολή.»

Παράλληλα με τη Φιλοσοφική και τη Δραματική, δίνει εξετάσεις και γράφεται και στη Νομική.  Δεν ήταν ακόμα αποφασισμένος ποιο δρόμο θα διάλεγε.
Για τις εξετάσεις του στη δραματική σχολή δεν είχε κάποιον να τον συμβουλέψει τι να κάνει, τι να πει. Βρίσκει σε ένα περίπτερο τον Προμηθέα Δεσμώτη του Ευριπίδη. και αρχίζει να μελετάει. Έλεγε ότι τελικά τον δέχτηκαν επειδή τους άρεσε η φωνή του.
Μετά το πρώτο εξάμηνο στη Φιλοσοφική αποφασίζει να δοθεί ολοκληρωτικά στη Δραματική σχολή, αλλά οι δάσκαλοί του τον αφήνουν στην ίδια «τάξη».
«Τον άλλο χρόνο, πήγα με έναν άλλον συμμαθητή μου, να ρωτήσουμε τον καθηγητή μας, τον Νίκο Παπαγεωργίου, έναν σπουδαίο θεατρίνο, αν μπορούσαμε να φοιτήσουμε ξανά στην ίδια τάξη. Λέει στον άλλον «εσύ μην έρθεις, αλλά εσύ να έρθεις», απευθυνόμενος σε μένα. Θα γίνεις κωμικός γιατί η μούρη σου είναι σας τρίφτης». Χάρηκα που θα ξαναπήγαινα στη σχολή, αλλά δεν μου άρεσε αυτός ο «τρίφτης».Θα γινόμουν κωμικός; Εγώ ήθελα να γίνω ζεν- πρεμιέ, αυτό ήταν το όνειρό μου»

Ενώ επαναλαμβάνει το πρώτο έτος στη σχολή, εμφανίζεται με το θίασο του σκηνοθέτη Μιχάλη Κουνελάκη, στα Εξάρχεια, με το έργο του Τριστάν Μπερνάρ «Το καφενεδάκι». Στις 7-3-1934 γίνεται μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Αναχωρεί για την πρώτη του περιοδεία, με το θίασο Δράματος, κωμωδίας, κωμειδυλλίου και επιθεωρήσεως του Θεμιστοκλή Νέζερ.
«Μπουλούκια περιωπής» έλεγε εκείνος, ένα μεγάλο σχολειό για το Φωτόπουλο, που δοκίμασε τις δυνάμεις του σε ένα σύνθετο ρεπερτόριο ελληνικών και ξένων έργων («Λοκαντιέρα» του Γκολντόνι, «Μια νύχτα , μια ζωή» του Σπύρου Μελά κ.α.). Η αμοιβή τους συνήθως ήταν τρόφιμα. Τις περισσότερες φορές ο Φωτόπουλος έστελνε γράμμα στη μητέρα του και τον αδελφό του, ζητώντας τους τα ναύλα του για να γυρίσει πίσω στην Αθήνα. Αυτές οι εμπειρίες του ενέπνευσαν την πρώτη του ποητική συλλογή, «Τα μπουλούκια» που πήρε κρατικό έπαινο το 1940.
Το 1939 παίζει στον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχωφ με τον «Θεατρικό Όμιλο» του Κάρολου Κουν, στο «Ελληνικό Ωδείο», τον ρόλο του Συμεόνοφ Πίστσικ, ρόλο που θα ξαναπαίξει με επιτυχία πάλι το 1946 με το «Θέατρο Τέχνης» πια του Κουν, στο θέατρο Μουσούρη. Αμέσως μετά παίζει στην «Αγριόπαπια» του Ίψεν με το θίασο Κοτοπούλη, πάλι σε σκηνοθεσία Κουν. Κάνει ένα σύντομο πέρασμα απ' το χώρο του βαριετέ και το θέατρο της Κατερίνας, συμμετέχοντας σε πολεμικές επιθεωρήσεις και μουσικές ηθογραφίες.
Βρισκόμαστε στην καρδιά του πολέμου και της κατοχής των Γερμανών. Φτώχεια και πείνα.
«Οι ηθοποιοί τα πρωί είναι στα συσσίτια και το βράδυ παίζουν θέατρο, δίνοντας την ψυχή τους σχεδόν νηστικοί», γράφει  ο Φωτόπουλος στη βιογραφία του.
«Γινόταν θέατρο στην κατοχή. Ποιοι πηγαίνανε; Πολλοί μαυραγορίτες το συντηρούσανε. Πετάγανε λίρες χρυσές στα ταμεία… Μαζευτήκαμε μερικοί νέοι και πήγαμε σ’ έναν συνοικιακό κινηματογράφο, τη «Νανά» της οδού Βουλιαγμένης. Και εκεί έγινε το μεγάλο θαύμα. Παίξαμε 52 έργα σε ένα καλοκαίρι, γιατί ο κινηματογραφιστής ήθελε να παίζουμε τέσσερα έργα την εβδομάδα, όπως έπαιζε και ο κινηματογράφος…»

Ο Φωτόπουλος δεν μένει απαθής μπροστά στην κατοχή. Μπαίνει στο Ε.Α.Μ. στη διαφώτιση και οργανώνει τους ηθοποιούς. Ήταν ανάμεσα στους μορφωμένους ανθρώπους που μετέφεραν την θεωρία της επανάστασης και τα τρέχοντα γεγονότα, στους απλούς ανθρώπους. Το 1944 μπαίνει στο θίασο των «Ηνωμένων Καλλιτεχνών», δηλαδή των αριστερών. Ήταν ένας θίασος που θα ανέβαζε έργα όχι στα πλαίσια της προπαγάνδας αλλά θα πρότειναν έργα ανθρωπιστικά, έργα κοινωνικού προβληματισμού. Κατά τη διάρκεια των παραστάσεων, στα υπόγεια του θεάτρου είναι ο Ε.Λ.Α.Σ, ο οποίος τους φυλάει σε περίπτωση που τους χτυπήσουνε.
Δεκέμβρης του 1944 και ξεσπούν τα Δεκεμβριανά. Εκατοντάδες νεκροί. Σπίτια καίγονται, ανάμεσά τους και το σπίτι του Φωτόπουλου. Μαζί και τα 2.500 βιβλία που είχαν μαζί με τον αδελφό του. Μένουν σε διάφορους συγγενείς, αφού σπίτι πια δεν υπάρχει.

«Τι θα μπορούσαμε να έχουμε κάνει εμείς στους Εγγλέζους; Τίποτα. Είχαμε μάλιστα στη καλύτερη πλευρά του σπιτιού μας, κρεμασμένο κι ένα χαρτόνι που είχε πάνω του τα πλαδαρά μάγουλα του σερ Ουίνστον Τσώρτσιλ.»

Παραμονή Πρωτοχρονιάς κατηφορίζει στο Κολωνάκι στα διάφορα στέκια των καλλιτεχνών με σκοπό να βρει δουλειά. Εκεί τον συλλαμβάνουν. Τον είχε προδώσει ένας άνθρωπος του θεάτρου.

«Ξαφνικά ένα βάναυσο χέρι μου χτυπά τον ώμο. Γυρίζω και βλέπω έναν ταξιθέτη. Δεν είχαμε δουλέψει ποτέ στο ίδιο θέατρο, δεν είχαμε μιλήσει ποτέ, μα τον ήξερα «εξ όψεως» και «εκ φήμης». Ήτανε το πασίγνωστο τομάρι του θεάτρου, ο «Αποστόλης».

Μεταφέρεται στην ασφάλεια και από κει στα κρατητήρια. Τελικός προορισμός θα είναι τα στρατόπεδα συγκέντρωσης της Ελ Ντάμπα της Αιγύπτου. Δεν το ξέρει ακόμα.
Γράφει στο βιβλίο του «Ελ Ντάμπα- Όμηρος των Εγγλέζων»:

«Με αδειάσανε στο κρατητήριο του τμήματος, που ήταν ένα πρώην καταφύγιο πολυκατοικίας, εκεί κοντά στην οδόν Αμερικής. Τι σύμπτωση! Στην οδό, της πέραν του Ατλαντικού μεγάλης δημοκρατίας, που κι αυτή αγωνίζεται για τις ελευθερίες του ελεύθερου κόσμου. Θεέ μου! Την πιπιλάνε τόσα στόματα αυτή τη καημενούλα την ελευθερία, που σου’ ρχεται, για να μην ξεράσεις, να φωνάξεις «Σταματήστε, φτάνει πια, προτιμώ να είμαι σκλάβος!»


Συνεχίζεται…

 

Εφημερίδα - Τεύχος 61

    

marketinn

Τελευταία Νέα
Τα σκλαβοπάζαρα της Λιβύης. Thank you NATO…

Τα σκλαβοπάζαρα της Λιβύης. Thank you NATO…

Του Α.Ν. Έπρεπε να καταγράψει η κάμερα του CNN την ύπαρξη σκλαβοπάζαρων στη Λιβύη κα..

Readmore

Ακόμη και σήμερα ο δήμαρχος Π. Μακρής ενοχλεί…

Ακόμη και σήμερα ο δήμαρχος Π. Μακρής ενοχλεί…

Ανακοίνωση της δημοτικής αρχής για τη βεβήλωση της αναθηματικής πλάκας του Π. Μακ..

Readmore

Ρένα Δούρου: Πάνω από μισό δισ ευρώ για αντιπλημμυρικά

Ρένα Δούρου: Πάνω από μισό δισ ευρώ για αντιπλημμυρικά

«Επιχειρούμε μεγάλες παρεμβάσεις στο πλαίσιο συγκεκριμένου, και όχι αποσπασματι..

Readmore

Χορεύοντας με τον Μοχάμαντ μπιν Σαλμάν

Χορεύοντας με τον Μοχάμαντ μπιν Σαλμάν

Του James Petras Από το επίσημο James Petras Website 15 Νοεμβρίου 2017 Η Σαουδική Αραβία έχει οικοδ..

Readmore

ΧΑΛΑΝΔΡΙ: Η επόμενη μέρα μετά την καταψήφιση του τεχνικού προγράμματος

ΧΑΛΑΝΔΡΙ: Η επόμενη μέρα μετά την καταψήφιση του τεχνικού προγράμματος

Τη λευκή ψήφο τους στη συζήτηση του τεχνικού προγράμματος εξηγούν στο κείμενο που..

Readmore

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας, για να λαμβάνετε πρώτοι τα νέα μας.
.