«Άνθρωποι, άνθρωποι...!!!»

 

vinieta-tsaganeas

 

 



«Άνθρωποι, άνθρωποι, προς τι το μίσος και ο αλληλοσπαραγμός, προς τι η αλληλοεξόντωσις;»
Από την ταινία του Αλ. Σακελλάριου «Οι Γερμανοί ξανάρχονται»

 

 

 

Ο Χρήστος Τσαγανέας γεννήθηκε στη Βραίλα της Ρουμανίας, στις  2 Ιουλίου του 1906. Τελειώνοντας το γυμνάσιο, ο πατέρας του τον στέλνει στην Ελλάδα για ανώτερες σπουδές. Θα γραφτεί στη Νομική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών αλλά θα την εγκαταλείψει πολύ σύντομα για να ακολουθήσει τη μεγάλη του αγάπη. Το θέατρο. Δεν διστάζει να έλθει σε ρήξη με τον εύπορο πατέρα του και γράφεται στην «Επαγγελματική Σχολή Θεάτρου» (αργότερα Σχολή Εθνικού Θεάτρου).
Το 1929 αποφοίτησε από τη Σχολή, παίζοντας στις εξετάσεις του για το πτυχίο του το θρησκευτικό δράμα «Η θυσία του Αβραάμ». Την ίδια χρονιά έγινε μέλος του ΣΕΗ (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών) και έπαιξε με την Κυβέλη στο «Τοπάζ» του Μαρσέλ Πινιόν και στη «Κυρά Φροσύνη» του Σωτ. Σκίπη. Το 1930 είχε μια σύντομη συνεργασία με το θίασο Αλίκης (Θεοδωρίδου) και αμέσως μετά προσελήφθη στο θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη, ακολουθώντας την στην περιοδεία της στη Νέα Υόρκη. Επιστρέφοντας από την περιοδεία, παρέμεινε κοντά στην Κοτοπούλη από το 1932 μέχρι το 1934 και έπαιξε στα έργα: «Το επάγγελμα της Κυρίας Γουώρεν» του Μπ. Σω, «Μια νύχτα, μια ζωή» του Σπ. Μελά, «Ο γλάρος» του Α. Τσέχωφ κ.α. Το 1935 συμμετέχει στο θίασο Αλίκης – Κ. Μουσούρη και το 1936 επιστρέφει στην Κοτοπούλη.

tsaganeas-fotos

 

 

  Το 1937 συγκροτεί θίασο με τον Αγγ. Λάμπρου και αμέσως μετά ακολουθεί την περιοδεία του θιάσου Αλίκης-Μουσούρη στην Αλεξάνδρεια. Από το 1939-1940 υπήρξε στέλεχος του «Άρματος Θέσπιδος». Ερμήνευσε τον Ιάγο στον «Οθέλλο» του Σαίξπηρ και άλλους σημαντικούς ρόλους. Το 1940 έλαβε μέρος στον «Παπαφλέσσα» του Σπ. Μελά, στο Εθνικό Θέατρο.
Με την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου ο θίασος της Κατερίνας, του οποίου ο Τσαγανέας ήταν βασικό στέλεχος, από θίασος πρόζας έγινε επιθεωρησιακός και ανέβασε την πρώτη πολεμική σατυρική επιθεώρηση των Γιαλαμά - Οικονομίδη - Θίσβιου «Πολεμικές Καντρίλιες».
Στην περίοδο της Κατοχής οργανώθηκε στο ΕΑΜ Καλλιτεχνών.
Μετά την απελευθέρωση πρωταγωνίστησε στη δημιουργία του θιάσου «Ενωμένοι Καλλιτέχνες», μαζί τους Αιμίλιο Βεάκη, Αντώνη Γιαννίδη, Θόδωρο Μορίδη, Γιώργο Παππά, Γιώργο Σεβαστίκογλου και Τζόλυ Γαρμπή, που υπηρετούσε το λαϊκό θέατρο.

 

 


Η μακρόχρονη θητεία του στους παραπάνω θιάσους και η τεράστια πείρα που απόκτησε, τον καθιέρωσαν ως έναν από τους πρώτους καρατερίστες* της ελληνικής σκηνής.
Το καλοκαίρι του 1954 ερμήνευσε τον άρχοντα Καπουλέτο στο σαιξπηρικό έργο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και σε δεύτερη διανομή τον Πάτερ Λαυρέντιο, με τον θίασο Νίκου Χατζίσκου, στο θέατρο «Εθνικού Κήπου». Συνεργάστηκε στη συνέχεια πάλι με την Κατερίνα, έπαιξε στο θέατρο «Κοτοπούλη» στη «Λυσσασμένη γάτα» του Τένεσσι Ουίλλιαμς, το Βασιλιά στον «Άμλετ» του Σαίξπηρ, στον «Ερωτόκριτο» του Βιντσέντζου Κορνάρου πάλι με το θίασο Χατζίσκου, με την Κατερίνα στα έργα «Η κυρία δε με μέλει, «Ήρθα και θα μείνω», «Μάρτυς κατηγορίας»κ.α.
Το 1960 άρχισε να συνεργάζεται με το Μίμη Φωτόπουλο, παίζοντας μέχρι το 1966 σε πολλές κωμωδίες: «Ο Θόδωρος και το δίκανο», «Ο Εμίρης κι ο κακομοίρης», «Μικροί Φαρισαίοι» (τα δύο τελευταία σε συνεργασία Φωτόπουλου – Ηλιόπουλου). Την περίοδο 1964-65 έκανε εμφάνιση με τον θίασο Αλ. Βουγιουκλάκη – Δημ. Παπαμιχαήλ, στην «Κολόμπ» του Ανούιγ και στον «Πειρασμό» του Ξενόπουλου. Επανήλθε στο Φωτόπουλο για να παίξει στον «Δον Καμίλο» του Σωτ. Πατατζή, συνεργάστηκε με τον Δημ. Μυράτ στοη «Δίκη του Ιησού» του Φάμπρι και περιόδευσε με τον Φωτόπουλο στην Αμερική και στον Καναδά. Το 1968-69 έκλεισε τη θεατρική του σταδιοδρομία παίζοντας στα έργα «Δον Ζουάν» του Μολιέρου και «Η καλή καρδιά της Ελεονώρας» του Τζ. Κρόμσταηλ, με το θίασο Δημ. Χορν.
Πλούσια και η κινηματογραφική του δραστηριότητα. Την πρώτη του εμφάνιση κάνει το 1933 στην ταινία του Ερτογρούλ Μουσχίν  «Ο Κακός Δρόμος», που βασιζόταν στο ομώνυμο διήγημα του Γρηγορίου Ξενόπουλου. Στην ταινία του τούρκου σκηνοθέτη πρωταγωνιστούσαν η Μαρίκα Κοτοπούλη και ο  69" Βασίλης Λογοθετίδης. Ακολούθησαν: «Η Αγνούλα», «Χαμένοι άγγελοι», «Μια ζωή την έχουμε» κ.α.
Έγινε γνωστός με την ταινία τουΑλέκου Σακελλάριου «Οι Γερμανοί Ξανάρχονται» (1948). Ερμήνευσε τον τρόφιμο του τρελοκομείου, που μέσα στη δίνη του εμφυλίου πολέμου φώναζε: «Άνθρωποι, Άνθρωποι, προς τι το μίσος και ο αλληλοσπαραγμός».
Ο Χρήστος Τσαγανέας τιμήθηκε από την πολιτεία με το Χρυσό Σταυρό του Γεωργίου Α’.
Υπήρξε δεύτερος σύζυγος της εκλεκτής ηθοποιού Νίτσας Τσαγανέα και πεθερός του Γιώργου Οικονομίδη. Πέθανε την ημέρα των γενεθλίων του το 1976. Κηδεύτηκε στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών.
Την επομένη της εκταφής του, ετάφη στο ίδιο μέρος ο Βασίλης Τσιτσάνης.

 

 


*Καρατερίστας: Προέρχεται από τη λέξη χαρακτηριστικός, που έχουν δανειστεί οι Γάλλοι, των οποίων τους όρους χρησιμοποιούμε στο Θέατρο (ζεν πρεμιέ, ενζενύ) και είναι ο ηθοποιός που ερμηνεύει «ειδικούς» ρόλους, όπως γέρους, ανθρώπους με κάποιο ελάττωμα είτε στο κορμί είτε στην ομιλία κ.α

 

 

 

Εφημερίδα - Τεύχος 61

    

marketinn

Τελευταία Νέα
Τα σκλαβοπάζαρα της Λιβύης. Thank you NATO…

Τα σκλαβοπάζαρα της Λιβύης. Thank you NATO…

Του Α.Ν. Έπρεπε να καταγράψει η κάμερα του CNN την ύπαρξη σκλαβοπάζαρων στη Λιβύη κα..

Readmore

Ακόμη και σήμερα ο δήμαρχος Π. Μακρής ενοχλεί…

Ακόμη και σήμερα ο δήμαρχος Π. Μακρής ενοχλεί…

Ανακοίνωση της δημοτικής αρχής για τη βεβήλωση της αναθηματικής πλάκας του Π. Μακ..

Readmore

Ρένα Δούρου: Πάνω από μισό δισ ευρώ για αντιπλημμυρικά

Ρένα Δούρου: Πάνω από μισό δισ ευρώ για αντιπλημμυρικά

«Επιχειρούμε μεγάλες παρεμβάσεις στο πλαίσιο συγκεκριμένου, και όχι αποσπασματι..

Readmore

Χορεύοντας με τον Μοχάμαντ μπιν Σαλμάν

Χορεύοντας με τον Μοχάμαντ μπιν Σαλμάν

Του James Petras Από το επίσημο James Petras Website 15 Νοεμβρίου 2017 Η Σαουδική Αραβία έχει οικοδ..

Readmore

ΧΑΛΑΝΔΡΙ: Η επόμενη μέρα μετά την καταψήφιση του τεχνικού προγράμματος

ΧΑΛΑΝΔΡΙ: Η επόμενη μέρα μετά την καταψήφιση του τεχνικού προγράμματος

Τη λευκή ψήφο τους στη συζήτηση του τεχνικού προγράμματος εξηγούν στο κείμενο που..

Readmore

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας, για να λαμβάνετε πρώτοι τα νέα μας.
.