Πολιτισμός και αλληλεγγύη…

OscarPosterΤης Βάσως Στρακαντούνα

 

Πολιτισμός και αλληλεγγύη αποτελούν έννοιες συνυφασμένες με τον ανθρωπισμό. Μέσω του ανθρωποκεντρικού τους ρόλου επιδιώκεται η ανάπτυξη κριτικής στάσης έναντι στην κοινωνική αδικία, τη βαρβαρότητα και τις πρακτικές που αλλοτριώνουν τον άνθρωπο. Δυνάμει και του κοινωνικού τους στοιχείου, ο ρόλος τους ανάγεται σε ρόλος αφύπνισης, ενθαρρυντικός και ελπιδοφόρος. Έγκειται στην προαγωγή του ανθρώπου και της κοινωνίας, μέσα από τα δικά τους μέσα και τις αξίες ζωής, στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, και στην επίτευξη του αξιώματος αλλαγής της ζωής.

Σε μια εποχή βαθιάς ανθρωπιστικής κρίσης, κοινωνικής αδικίας, μοναξιάς και αποξένωσης, η ομάδα του Θεάτρου ΕΛΥΖΕ αποτελούμενη από παλιούς και νέους ηθοποιούς, αλλά και «ανήσυχους» ανθρώπους της τέχνης και του πολιτισμού, αποφάσισαν να συμπράξουν και μέσω της παράστασης «Όσκαρ», να δώσουν τη δική τους απάντηση στη βαρβαρότητα και την κρίση αξιών. Να αναδείξουν την Ανθρωπιά, την Αλληλεγγύη, τον Αλτρουισμό, τη Φιλαλληλία, την Αξιοπρέπεια. Να δώσουν φως στα αδιέξοδα της ζωής, και να τονίσουν ότι υπάρχει πάντοτε εναλλακτικός δρόμος για την αντιμετώπιση των δυσκολιών.

 

Αφορμή για αυτό στάθηκε το μυθιστόρημα του γάλλου φιλόσοφου Έρικ Εμμάνουελ Σμιτ «Ο Όσκαρ και η κυρία με τα Ροζ», ελληνική απόδοση «Αγαπητέ Θεέ», το οποίο δραματοποιήθηκε από το σκηνοθέτη Μπάμπη Κλαλιώτη, ενώ το βάρος της παραγωγής επωμίστηκε ο θεατρικός παραγωγός Τάκης Kτενάς και το Θέατρο ΕΛΥΖΕ.

Πρόκειται για ένα έργο γεμάτο ανθρωπιά και γοητεία που πηγάζουν τόσο από το διάχυτο χιούμορ, όσο και από τον φιλοσοφικό προβληματισμό του δεκάχρονου Όσκαρ, γνωστού στους φίλους του ως «ο διανοούμενος». Ο Όσκαρ  βρίσκεται άρρωστος στο κρεβάτι ενός νοσοκομείου, γνωρίζοντας ότι πρόκειται σύντομα να πεθάνει. Ανακαλύπτει την πραγματικότητα από την αντίδραση των γονιών του, από τον τρόπο που οι γιατροί αποφεύγουν να τον κοιτάξουν και από τον τρόπο που κωφεύουν ή αλλάζουν θέμα, όταν τους απευθύνει μια ερώτηση. Το μόνο πρόσωπο που δεν φοβάται να μιλήσει με ειλικρίνεια σ’ αυτόν είναι μία ηλικιωμένη επισκέπτρια του νοσοκομείου, η αλληλέγγυα, Γιαγιά Ροζ όπως την αποκαλεί ο ίδιος, η οποία τον ενθαρρύνει να γράψει μια σειρά επιστολών προς τον Θεό και με μια ευρηματική της ιδέα, η ζωή του μικρού Όσκαρ, αλλάζει .

Μέσα από τις επιστολές, του δίνεται η δυνατότητα να μιλήσει για το  φόβο μπροστά  στο άγνωστο, για τον πόνο που προκαλεί η απώλεια των πραγμάτων που γνωρίζει και βλέπει σιγά – σιγά να χάνονται, για την οργή που νοιώθει για τους γονείς του λόγω της αδυναμίας τους αντιμετωπίσουν τη θλίψη, για την επιθυμία του να είναι πιο κοντά στην αγαπημένη του Πέγγυ,…… Εκφράζοντας τις σκέψεις του, ο Όσκαρ ωριμάζει. Ανακαλύπτει ότι, ενώ ο σωματικός πόνος είναι αναπόφευκτος, μπορεί να επιλέξει αν θα αφήσει τη σκέψη του θανάτου να του καταστρέψει τη ζωή ή αν θα απολαμβάνει την κάθε στιγμή. Μαθαίνει να βλέπει την ασθένεια ως ένα γεγονός, όχι ως τιμωρία ή ατύχημα. Κατορθώνοντας να μιλήσει για την ίδια του την αρρώστια, ξεπερνά το φόβο που αποδεικνύεται πιο οδυνηρός από τον πόνο, αντιμετωπίζει τη μοναξιά του και μεταδίδει στους γύρω του αισιοδοξία και ελπίδα, ελευθερώνοντας τη θετική τους ενέργεια και την ικανότητα προσφοράς τους.

Τόσο ο συγγραφέας του έργου, όσο και η θεατρική απόδοση και σκηνοθετική ματιά προσεγγίζουν με μαεστρία και χιούμορ θέματα όπως η αρρώστια, η απογοήτευση, η ελπίδα, η ανθρωπιά, η πίστη, η καρτερία, η αγάπη, η προσμονή και τέλος ο αδυσώπητος - αλλά ρεαλιστικός σαν γεγονός - αξιοπρεπής θάνατος.  Η φιλοσοφική του προσέγγιση μπορεί να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε τα δύσκολα γεγονότα αλλά και να αποδεχθούμε τη θνησιμότητά μας.  «Δεν ξέρω πως θα είμαι μπροστά στο θάνατο», λέει ο συγγραφέας  σε μία συνέντευξη του «αλλά αφήνω τον Όσκαρ να με καθοδηγήσει».  

 

Το ταξίδι…

 

Κάθε παράσταση και ένα ταξίδι. Ένα ταξίδι  που δυστυχώς τελειώνει. Συνοδοιπόροι οι  ηθοποιοί που μοιράστηκαν τους μικρούς και μεγάλους ρόλους του έργου.  Ν. Τσακαρισιάνου (Γιαγιά Ροζ), Κ. Καραμουσάλης (Όσκαρ), Β. Στρακαντούνα (Μητέρα), Χ. Σάββας (Πατέρας) Ε. Σταματίου (Γιατρός) Β. Σαμαριτάκης (Ποπ Κορν), Σ. Σκύλαρη (Πέγκυ Μπλου). Καλλιτέχνες που δημιούργησαν μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα με το φωτισμό (Ν. Βασιλόπουλος), τα σκηνικά (Δ. Βολίδη) και τα  κουστούμια (Γ. Καλημέρη). Νοιώθω πολύ τυχερή που βρέθηκα αυτήν την ομάδα και είχα την τύχη να επικοινωνήσω με αυτό το θαυμάσιο έργο. Σε μια περίοδο, μάλιστα  που γεγονότα και δρώμενα του εξωτερικού περιβάλλοντος με πίεζαν και «μετέβαλλαν εντός μου το ρυθμό του κόσμου», κατάφερα να επαναπροσδιοριστώ, να δω με καθαρότερο μάτι τι είναι τελικά σημαντικό στη ζωή και ότι πρέπει να μάχομαι με αξιοπρέπεια και σεβασμό στον εαυτό μου και στους συνανθρώπους μου.

Η ανταπόκριση του κοινού καθόλη τη διάρκεια των παραστάσεων από τον Οκτώβριο του 2014 έως και τώρα που φτάνει στο τέλος της είναι πραγματικά συγκινητική. Από το βήμα αυτό ένα μεγάλο ευχαριστώ από καρδιάς σε όλους τους θεατές που μας τίμησαν με την παρουσία τους και τις κριτικές τους και σε όλους τους συντελεστές- συνταξιδιώτες .

«Ο Όσκαρ είναι ένας μεγάλος αγωνιστής που κρύβεται στη καρδιά κάθε ανθρώπου που υποφέρει. Δεν έχει φύλο, δεν έχει ηλικία , δεν έχει χρώμα ...Γιατί η ζωή είναι μία και όλοι έχουν όλοι δικαίωμα να τη ζήσουν με αξιοπρέπεια. Ας βοηθήσουμε τους Όσκαρ όλου του κόσμου ..Μπορούν και πρέπει να νικήσουν». Με τα λόγια αυτά απευθύνθηκε στο κοινό η Γενική Διευθύντρια των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, στην πρεμιέρα της θεατρικής παράστασης, όπου σε ένδειξη αλληλεγγύης αντί εισιτηρίου, οι θεατές ενίσχυσαν οικονομικά το έργο των Γιατρών.

Όλοι οι συντελεστές της παραγωγής εκλάβαμε επίσης ως χρέος μας, την αποδοχή της συμμετοχής μας στην παράσταση αλληλεγγύης του Δικτύου Αλληλεγγύης Ζωγράφου, προκειμένου να συγκεντρωθούν τρόφιμα και να διατεθούν σε συνδημότες μας που βρίσκονται αντιμέτωποι με τις συνέπειες της κρίσης. Η ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας ήταν συγκινητική, το θέατρο γέμισε ασφυκτικά ενώ οι θεατές ανταποκρίθηκαν ένθερμα στην πρόταση προσφοράς τροφίμων, αντί εισιτηρίου.

 

Αυτή την ευαισθητοποίηση και την αφύπνιση επιβάλλεται να δείξουμε για τον πολιτισμό και την δημιουργία,  που βάλλονται στη δίνη της κρίσης.
Στο σημείο αυτό και αντί επιλόγου, επιτρέψτε μου να μοιραστώ μαζί σας την αγωνία μου σχετικά με το παρόν και το μέλλον όλων των οργανισμών που παράγουν πολιτιστικό έργο και βρίσκονται στο Δήμο μας. Ο κίνδυνος να κλείσουν και στη θέση τους να ανοίξουν super market είναι ορατότερος από ποτέ. Είναι πραγματικά δύσκολο να συνεχίσουν το έργο τους, χωρίς τη στήριξη της πολιτείας και της κοινωνίας.
Με την ιδιότητα του ανθρώπου που ασχολείται με τα κοινά,  σας καλώ να στηρίξουμε και έχουμε χρέος για αυτό, το ιστορικό Θέατρο ΣΤΟΑ, που ενώ συνεχίζει το σπουδαίο καλλιτεχνικό του έργο, βγάζει συνάμα κραυγές αγωνίας, λόγω των δυσβάστακτων οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει. Είναι αποκαρδιωτικό να παραμένει ερμητικά κλειστό και εγκαταλελειμμένο το Θέατρο ΕΡΕΥΝΑΣ του Δ. Ποταμίτη. Είναι κρίμα να σταματήσει η καλλιτεχνική προσπάθεια του Θεάτρου ΕΛΥΖΕ που αν και νεώτερο έχει τη δική του συμβολή στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης.
Είναι χρέος όλων μας να στηρίξουμε εμπράκτως τον πολιτισμό, ως όχημα ενάντια στην κρίση και τη βαρβαρότητα.

 

Η Βάσω Στρακαντούνα είναι Δημοτική Σύμβουλος Ζωγράφου

 

Αναδημοσίευση από τη Ζω 2

Εφημερίδα - Τεύχος 59

    

marketinn

 1aaa-politicm

 

Τελευταία Νέα
«Κούμπα, μια Ζέβρα και μισή» στην Αιολία

«Κούμπα, μια Ζέβρα και μισή» στην Αιολία

Αυτό το τριήμερο περιμένουμε τους μικρούς μας φίλους (και τους με..

Readmore

«Καταδικάζουμε την προκλητική προπαγάνδα»

«Καταδικάζουμε την προκλητική προπαγάνδα»

Σε κοινή δήλωση προέβησαν οι δήμαρχοι Καισαριανής-Χαϊδαρίου, με α..

Readmore

Πρώτα η Παιδεία…

Πρώτα η Παιδεία…

Σε έναν δήμαρχο που είναι εκπαιδευτικός, άρα ξέρει τα θέματα της Π..

Readmore

Ο Φρύνιχος, οι Αθηναίοι και η αναθεώρηση της Ιστορίας

Ο Φρύνιχος, οι Αθηναίοι και η αναθεώρηση της Ιστορίας

Του Σπύρου Τζόκα   Ο Φρύνιχος τιμωρήθηκε από τους Αθηναίους, ό..

Readmore

«Να μετατρέψει τώρα η κυβέρνηση τις προσωρινές συμβάσεις σε αορίστου χρόνου»

«Να μετατρέψει τώρα η κυβέρνηση τις προσωρινές συμβάσεις σε αορίστου χρόνου»

Κοινή Δήλωση των Δημάρχων της «Λαϊκής Συσπείρωσης»   «Η κυβέρ..

Readmore

greektips banner

Banner Frontizo 6

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας, για να λαμβάνετε πρώτοι τα νέα μας.
.