Η Ιερουσαλήμ και ο μυστικισμός του «εκλεκτού ή περιούσιου λαού»

Του Bruno Guigue


Παρίσι, 11 Δεκεμβρίου 2017

(Το κείμενο που ακολουθεί μπορεί να διαβαστεί ως συνέχεια και συμπλήρωμα του άρθρου Η Ουάσιγκτον υποτάσσεται στο Κράτος-Έποικο, του ίδιου συγγραφέα και το οποίο αναρτήθηκε στο Ζω2 στις 09 Δεκεμβρίου 2017
Ο μεταφραστής Α.Ν.)

 


1aaa-israelΗ αφέλεια με την οποία προσεγγίζουν οι περισσότεροι αναλυτές την παρούσα κρίση γύρω από το Παλαιστινιακό ζήτημα, αποδεικνύει ότι δεν μπορεί κανείς να κατανοήσει τους διαρκείς πολέμους και συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή αν λησμονεί ή παραβλέπει το ουσιώδες. Ο Σιωνισμός δεν είναι ένα κίνημα χειραφέτησης των Εβραίων ούτε και ένας κλασικός κοσμικός εθνικισμός. Είναι αποικιοκρατικό κίνημα θεμελιωμένο πάνω σε έναν μυστικισμό, τον μυστικισμό του εκλεκτού ή περιούσιου λαού. Όταν ο Ισραηλινός Πρωθυπουργός Νετανιάχου είναι καλεσμένος του Αμερικανικού Κογκρέσου, μιλά για τον «εκλεκτό λαό» και επικαλείται το «προφανές πεπρωμένο» του.

Επικυρώνοντας τις Ισραηλινές διεκδικήσεις επί της Ιερουσαλήμ, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δεν ποδοπατεί απλώς το διεθνές δίκαιο. Κολακεύοντας τον ισραηλινό ναρκισσισμό, νομιμοποιεί και παρέχει διαπιστευτήρια στην ιδρυτική μυθολογία του Κράτους-εποίκου.
Υπάρχει έντονη ανησυχία για μια μετατροπή της Μεσανατολικής σύγκρουσης σε σύγκρουση θρησκευτική/δογματική, λησμονούμε όμως ότι αυτή η σύγκρουση είναι από τα γεννοφάσκια της θρησκευτική/δογματική. Όχι από το γεγονός της αραβικής αντίστασης αλλά από το γεγονός της σιωνιστικής επιβουλής. Στην πραγματικότητα, το κίνημα στο οποίο μοιάζει περισσότερο ο σιωνισμός είναι ο λευκός σουπρεματισμός (ανωτερότητα) των Αφρικάνερς (Afrikaans) της Νότιας Αφρικής κατά τις σκοτεινές εποχές του απαρτχάιντ. Και στις δύο περιπτώσεις, θεωρούν τον εαυτό τους ως τον «εκλεκτό ή περιούσιο λαό» και ο αποικιακός πόλεμος επιδιώκει την υφαρπαγή της «Γης της Επαγγελίας». Το Κράτος του Ισραήλ, αυτό το χαϊδεμένο παιδί της δυτικής κοσμικής συνείδησης, είναι ένα αποικιοκρατικό εμφύτευμα «νομιμοποιημένο» και «ευλογημένο»… από την Παλαιά Διαθήκη!
Η άρνηση των ορθόδοξων Εβραίων να νομιμοποιήσουν τον Σιωνισμό, ακόμη και αν έχουν δίκαιο, είναι ουσιαστικά ψευδεπίγραφη. Πρέπει κανείς να διαβάσει τους σιωνιστές συγγραφείς και ιδεολόγους της προ-ισραηλινής (πριν την ίδρυση του Κράτους-εποίκου) εποχής: ο Σιωνισμός δεν πρόδωσε τον Ιουδαϊσμό, απλώς απελευθερώθηκε από την παθητική του στάση. Αντικαθιστά την αναμονή του σωτήρα με μια πολιτική δράση, αλλά η δράση αυτή στοχεύει στην απόκτηση του «Eretz Israël» (της «Γης του Ισραήλ»), και όχι μιας μακρινής περιοχής άσχετης προς το βιβλικό αφήγημα. Ο σύγχρονος Σιωνισμός δεν εκκοσμίκευσε τη μεσσιανική προσδοκία, απλώς την εξέτρεψε προς όφελός του προκειμένου να εμφυτεύσει στη Μέση Ανατολή ένα δυτικό κράτος.

 


1aaa-teixosΗ αποικιοκρατική κατάκτηση της Παλαιστίνης θεμελιώνεται πάνω σε ένα μυστικισμό του «εκλεκτού λαού» και ο μυστικισμός αυτός τρέφεται από μια γεωγραφία του ιερού. Ερμηνεύοντας την Τορά (τον Εβραϊκό νόμο δηλαδή) ως συμβολαιογραφική πράξη, ο Σιωνισμός την επιδεικνύει απειλώντας, λες και κάποιο θρησκευτικό κείμενο θα μπορούσε να θεμελιώσει δίκαιο εναντίον τρίτου. Ο Θέοντορ Χερζλ (Theodor Herzl), πατέρας του σύγχρονου σιωνισμού και κατά περίσταση θρησκευόμενος, είχε κατανοήσει πλήρως τη συμβολική δύναμη αυτής της απάτης. «Εάν η διεκδίκηση μιας γωνιάς γης είναι νόμιμη,» έλεγε, «τότε όλοι οι λαοί που πιστεύουν στη Βίβλο οφείλουν να αναγνωρίσουν το δικαίωμα των Εβραίων». Ποιος Δυτικός θα αμφισβητήσει τη νομιμότητα ενός Εβραϊκού Κράτους στην Παλαιστίνη, αν αυτή η νομιμότητα εκπορεύεται από τη Βίβλο;
Η Σιωνιστική επιβουλή εδράζεται σε μιαν ιδέα απλή: Η Τορά υπέχει θέση τίτλου ιδιοκτησίας. Και η ιδιοκτησία αυτή θα αναγνωριστεί από μια Δύση ζυμωμένη μέσα στη βιβλική κουλτούρα. Πρέπει ωστόσο να αναγνωρίσουμε ότι αυτή η ταχυδακτυλουργία έχει αποφέρει καρπούς. Πολύ πέραν από του να είναι ένας νεοτερισμός, ο χριστιανικός σιωνισμός είναι ιδρυτικό στοιχείο του καθαυτό Σιωνισμού. Η ιδέα της επιστροφής στους Άγιους Τόπους των εξορίστων, προτού γίνει Εβραϊκή ιδέα, υπήρξε ιδέα Προτεσταντική, και η Βρετανική κυβέρνηση υπήρξε ο φλογερός υπερασπιστής της στο απόγειο της Βρετανικής Αυτοκρατορίας (η γνωστή Διακήρυξη Μπάλφουρ της 2 Νοεμβρίου 1917). Και δεν αποτελεί απλή σύμπτωση αν αυτή η επιβουλή πραγματοποιήθηκε με τις ευλογίες μιας Μεγάλης Βρετανίας παθιασμένης με την Παλαιά Διαθήκη.
Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που μια ιδέα παράλογη ασκεί υλική δύναμη. Για τους Σιωνιστές, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: αν το δικαίωμα των Εβραίων στη γη του Ισραήλ είναι αδιαπραγμάτευτο αυτό συμβαίνει επειδή εκπηγάζει από το υπερβατικό. Αντίσταση κατά της Σιωνιστικής επιβουλής σημαίνει προσβολή κατά του Θεού, εξέγερση εναντίον της θέλησής του!! Πριν από την μονομερή ανακήρυξη του Κράτους του Ισραήλ, ο μέγας ραβίνος της Παλαιστίνης δήλωνε ενώπιον μιας διεθνούς επιτροπής: «Είναι ισχυρή πεποίθησή μας ότι κανείς, ούτε άτομο ούτε θεσμική εξουσία, δεν έχει το δικαίωμα να αλλάξει το καθεστώς της Παλαιστίνης που εγκαθιδρύθηκε διά θεϊκού νόμου».
Ο ισραηλινός στρατηγός Effi Eitam, πρώην αρχηγός του Εθνικού Θρησκευτικού Κόμματος (National Religious Party) δήλωνε επεξηγηματικά το 2002: «Είμαστε οι μόνοι στον κόσμο που συνομιλούμε ως λαός με το Θεό. Ένα πραγματικά Εβραϊκό κράτος θα έχει ως θεμέλιο τα εδάφη που εκτείνονται από τη θάλασσα έως τον Ιορδάνη και που αποτελεί το ζωτικό χώρο του Εβραϊκού λαού». Γίνεται αμέσως κατανοητό γιατί ο Σιωνισμός, προκειμένου να στηρίξει τις διεκδικήσεις του, δεν επικαλείται το διεθνές δίκαιο αλλά την υπόσχεση που έδωσε ο Γιαχβέ στον Αβραάμ: «τῷ σπέρματί σου δώσω τὴν γῆν ταύτην, ἀπὸ τοῦ ποταμοῦ Αἰγύπτου ἕως τοῦ ποταμοῦ τοῦ μεγάλου, ποταμοῦ Εὐφράτου, (Γένεσις, Κεφ. 15) - (Δηλαδή: «στους απογόνους σου θα δώσω αυτή τη γη, από τον ποταμό της Αιγύπτου έως τον μεγάλο ποταμό, τον ποταμό Ευφράτη».)

 

Η απόδειξη του εβραϊκού "έπους"
Όλη αυτή η μυθολογία έκανε την Ιερουσαλήμ πυρήνα της υπόσχεσης. Η πόλη του Δαυίδ είναι η θήκη της θεϊκής παρουσίας από τότε που ο διάδοχός του, ο Σολομών, έχτισε τον πρώτο Ναό. Χώρος επικοινωνίας με το θείο, η Ιερουσαλήμ είναι η απόδειξη του εβραϊκού «έπους». Το μαρτύριο που η πόλη υπέστη κατά την καταστροφή της υπερτονίζει την ιερότητά της, προσαρμόζοντάς την αναλόγως στον μεσσιανικό τρόπο. Στη βιβλική αφήγηση, η Ιερουσαλήμ είναι το κέντρο μιας ιερής ιστορίας. Το επίτευγμα του Σιωνισμού είναι ότι πλάσαρε αυτήν την ιερή ιστορία ως σκέτη ιστορία.
Ωστόσο, η μετάλλαξη αυτή της βιβλικής αφήγησης σε ιστορική αφήγηση αποτελεί πραγματικό χάρτινο πύργο. Στην Ιερουσαλήμ, το Ισραήλ ρίχτηκε σε μια μανιακή αναζήτηση μνημείων του περασμένου του μεγαλείου. Κατόπιν ξέφρενων ανασκαφών, το Ισραήλ επιδεικνύει με κομπασμούς ακόμη και το πλέον ασήμαντο κόσμημα ως αυτό να ήταν η απόδειξη ενός ένδοξου παρελθόντος, ίσως και κανένα θραύσμα από πήλινο δοχείο ως τη μαρτυρία της από αμνημονεύτων χρόνων λάμψης και επιρροής του εβραϊκού βασιλείου. Αυτή η μανία όμως των ανασκαφών στα παλαιστινιακά εδάφη προς αναζήτηση μιας χαμένης δόξας, έδειξε από μόνη της τα όριά της, και οι Ισραηλινοί αρχαιολόγοι ανέκρουσαν πρύμναν θέτοντας τέρμα σε όλα τούτα τα μυθεύματα.
«Οι ανασκαφές που έγιναν στην Ιερουσαλήμ δεν προσκόμισαν καμίαν απόδειξη περί του μεγαλείου της πόλης κατά την εποχή του Δαυίδ και του Σολομώντα». Πιο καλά ακόμη: «Αναφορικά δε με τα μνημειώδη κτίρια που απεδόθησαν άλλοτε στο Σολομώντα, το να τα συνδέουμε με άλλους βασιλείς φαίνεται πολύ πιο λογικό. Οι επιπτώσεις μιας τέτοιας επανεξέτασης είναι τεράστιες. Αλλά, εάν δεν υπήρξαν πατριάρχες, ούτε Έξοδος, ούτε κατάκτηση της Χαναάν, ούτε ενιαίο και ευημερών βασίλειο υπό τον Δαυίδ και τον Σολομώντα, οφείλουμε μήπως να συμπεράνουμε ότι το Ισραήλ της Βίβλου όπως μας το περιγράφουν τα πέντε βιβλία του Μωυσή, τα βιβλία του Ιησού Ναυή, των Κριτών και του Σαμουήλ, δεν υπήρξε ποτέ;»
Τα αναφερόμενα πιο πάνω αποσπάσματα δεν είναι βγαλμένα από κάποιο αντισιωνιστικό φυλλάδιο, αλλά παρμένα από το βιβλίο των Israël Finkelstein, αρχαιολόγου, και Neil Asher Silberman, αρχαιολόγου ιστορικού: Τα αποκαλυπτήρια της Βίβλου, Οι νέες αποκαλύψεις της αρχαιολογίας (Γαλλική μετάφραση από τα αγγλικά, εκδόσεις Bayard, Παρίσι 2002, σελ. 150). Η σιωνιστική μυθολογία μασκάρεψε το μύθο σε ιστορία για τις ανάγκες της «υπόθεσής» της. Αυτήν τη χάρτινη ιστορία τη διαγράφει η επιστημονική έρευνα. Η πραγματική ιστορία επανακτά τα δικαιώματά της, και η γεωγραφία του ιερού βουλιάζει μέσα στην κινούμενη άμμο. Ελάχιστη όμως έχει σημασία. Με αρχαίες πέτρες ως βουβούς μάρτυρες, οι σιωνιστές διεκδικούν πεισματικά την ιδιοκτησία μιας γης που διά της βίας υφάρπαξαν από τους νόμιμους κατόχους της το 1948.

 

Απόδοση: Α.Ν.

 

Ο Bruno Guigue είναι Γάλλος πρώην ανώτατος δημόσιος υπάλληλος, ερευνητής πολιτικής φιλοσοφίας και πολιτικός αναλυτής. Σπούδασε στην École normale supérieure και στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (ΕΝΑ). Κάτοχος master φιλοσοφίας και master γεωπολιτικής, έχει συγγράψει δύο έργα γύρω από την αραβο-ισραηλινή διένεξη. Γράφει σε διάφορα ιστολογία και τα κείμενά του αναδημοσιεύονται εκτεταμένα και μεταφράζονται σε οκτώ γλώσσες, κυρίως αραβικά, αγγλικά, ρωσικά και ισπανικά.

Εφημερίδα - Τεύχος 68

    

marketinn

1aaa-MEETINGS JULY

 

Τελευταία Νέα
Απάντηση στους «έκπληκτους συκοφάντες» της ΕΑΣ από τον Δήμαρχο Καισαριανής

Απάντηση στους «έκπληκτους συκοφάντες» της ΕΑΣ από τον Δήμαρχο Καισαριανής

«Αλήθεια τι τους ενοχλεί περισσότερο; Η δική τους απουσία ή η παρουσία του Δημάρχο..

Readmore

Επιταχύνει το πρόγραμμα των ασφαλτοστρώσεων ο Δήμος Ζωγράφου

Επιταχύνει το πρόγραμμα των ασφαλτοστρώσεων ο Δήμος Ζωγράφου

Συνεχίζονται οι ασφαλτοστρώσεις στους δρόμους του Δήμου Ζωγράφου με στόχο την ασ..

Readmore

Σε αναβάθμιση του ηλεκτροφωτισμού με λαμπτήρες Led προχωρά ο Δ. Ζωγράφου

Σε αναβάθμιση του ηλεκτροφωτισμού με λαμπτήρες Led προχωρά ο Δ. Ζωγράφου

  3.844 φωτιστικά παλαιάς τεχνολογίας θα αντικατασταθούν με φωτιστικά σώματα κα..

Readmore

Δίκτυο Εργαζομένων στους ΟΤΑ: Μαστίγιο και καρότο η πολιτική της κυβέρνησης

Δίκτυο Εργαζομένων στους ΟΤΑ: Μαστίγιο και καρότο η πολιτική της κυβέρνησης

Με καθυστέρηση ενός χρόνου, υπογράφηκε η ΚΥΑ για την συγκρότηση της επιτροπής και ..

Readmore

ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ: Να πάρουμε τώρα μέτρα για τους μικρο-οφειλέτες

ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ: Να πάρουμε τώρα μέτρα για τους μικρο-οφειλέτες

Πρόταση για διαγραφή και ρύθμιση χρεών μικρο-οφειλετών προς τον Δήμο Ζωγράφου εισ..

Readmore

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας, για να λαμβάνετε πρώτοι τα νέα μας.
.