Μεταξύ ουρανού και γης…

 

spilia

 

Αν ο δρόμος σας φέρει στα μέρη της Αργιθέας, πράγμα όχι ιδιαίτερα δύσκολο, μιας και απέχουν περίπου 1 ώρα από την Καρδίτσα, δεν πρέπει να παραλείψετε να επισκεφτείτε την «αετοφωλιά» της Παναγίας της Σπηλιώτισσας, στα 900 μ. υψόμετρο, στη θέση Κουμπουριανά.

Η Αργιθέα αποτελεί τη δυτικότερη περιοχή των Αγράφων, του ορεινού συμπλέγματος δηλαδή της νότιας Πίνδου που ορίζεται ΝΔ από την κοίτη του Αχελώνα και το όρος Ντελιδίμ, ΝΑ από το όρος Βουτσικάκι, που απλώνεται εγκάρσια προς την διεύθυνση της οροσειράς της Πίνδου, ΒΑ από τις κορυφές Τύμπανος και Καραβούλα, που κλείνουν τα όρια και από τη ΒΔ πλευρά.

 


Σήμερα η περιοχή διοικητικά ανήκει στον νομό Καρδίτσας και κατανέμεται στο Δήμο Αργιθέας, με τα δημοτικά διαμερίσματα Ανθηρό, Αργιθέα, Ελληνικά, Θερινό, Καληκώμη Καρυά, Μεσοβούνι, Πετρωτό, στο Δήμο Αχελώου με τα δημοτικά διαμερίσματα Αργύρι, Βραγκιανά, Καταφύλλι, Μάραθος και στην κοινότητα Αθαμανών με τα διαμερίσματα Βλάσι, Κουμπουριανά, Λεοντίτο, Πετρίλο, Πετροχώρι, Στεφανιάδα, και Φουντωτό.
Όλοι οι οικισμοί βρίσκονται σκαρφαλωμένοι στις απότομες πλαγιές ενός ορεινού συμπλέγματος του οποίου οι διάσπαρτες γυμνές κορυφές δημιουργούν μια μοναδική εικόνα στον επισκέπτη. Ο Τύμπανος κι απέναντί του η Καράβα με 2.184 μ., κυριαρχούν στις ΒΑ εισόδους στην περιοχή ενώ η Μάλια (1970 μ.), Μιρμιτζάλα, η Σκαφίδα, το Γκαβέλ, το Κόκκινο Στεφάνι και το Σήμαντρο ορθώνονται σχηματίζοντας ένα σύμπλεγμα που προκαλέι δέος. Ανάμεσα στις τραχιές πτυχώσεις ορεινοί χείμαρροι κόβουν το έδαφος σε βαθιές τομές δημιουργώντας φαράγγια τα οποία γεφυρώνουν πετρογέφυρες αρχιτεκτονικά μνημεία παλαιότερων εποχών.
Η περιοχή φαίνεται να κατοικείται από την κλασική εποχή μέχρι και τους ύστερους ελληνιστικούς χρόνους όπως δείχνουν και τα διάσπαρτα υπολείμματα οχυρώσεων, τάφων και οικιών καθώς και τα ευρήματα.
Παρ' όλο που κατά την πρώιμη βυζαντινή περίοδο έχουν εντοπισθεί μαρτυρίες για την περιοχή ή τους οικισμούς της εντούτοις μπορούμε να υποθέσουμε, με σχετική ασφάλεια, πως η Αργιθέα συνέχιζε την ιστορική της παρουσία φυσικά πάντα κάτω από τις γενικότερες ιστορικές ανακατατάξεις οι οποίες πολλές φορές έγιναν η αιτία να ερημώσουν ολόκληρες περιοχές αλλά και να ξανακατοικηθούν.

 

 

Η μονή

bounoΗ μονή βρίσκεται στην κτηματική περιφέρεια Κουμπουριανών, ενός από τους μεγαλύτερους οικισμούς της Αργιθέας στο παρελθόν και σχεδόν έρημου σήμερα. Ήδη στα 1454/55, στην πρώτη οθωμανική απογραφή διέθετε 108 οικογένειες, στοιχείο που σημαίνει ότι ο οικισμός χρονολογείται στη βυζαντινή περίοδο, όπως και οι περισσότεροι οικισμοί της Αργιθέας. Για την ίδρυση της μονής οι παλαιότερες πληροφορίες που διαθέτουμε προέρχονται από ένα πατριαρχικό σιγίλλιο του 1677, που εξέδωσε ο Οικουμενικός πατριάρχης Διονύσιος Δ' (1667 – 1679).
Διαφορετική εκδοχή διέσωσε η παράδοση, σύμφωνα με την οποία η μονή ιδρύθηκε από δύο αδελφούς ιερομονάχους, τον Αθανάσιο και τον Παρθένιο, οι οποίοι προέρχονταν από τη μονή Αγίου Χαραλάμπους στη γειτονική Στεφανιάδα. Κατευθυνόμενοι για προσκύνημα στους Αγίους Τόπους, βρήκαν τη θαυματουργή εικόνα σε σπήλαιο κάτω από τη μονή και οδηγήθηκαν από αυτή στην ίδρυσή της. Στην ίδια παράδοση περιλαμβάνεται και η ανεύρεση της πλούσιας πηγής, η οποία υδρεύει μέχρι σήμερα τη μονή.
Η μονή νωρίς απέκτησε μεγάλη φήμη, ώστε τον 18ο αιώνα να κτισθεί νέο μεγάλο καθολικό, με πλούσια διακόσμηση.
Η φήμη της οφειλόταν τόσο στη θαυματουργή εικόνα και τις πολυάριθμες ιάσεις ασθενών όσο και στη σύνδεσή της με τα επαναστατικά κινήματα, χάρη στη στρατηγική της θέση. Πολλές φορές χρησιμοποιήθηκε ως ορμητήριο των κλεφταρματολών και έγινε στόχος των τουρκικών δυνάμεων με ιδιαίτερη έμφαση στην επανάσταση του 1866-67.


Η μονή έχει δύο καθολικά. Το αρχικό-μικρότερο-που εορτάζει στην Κοίμηση της Θεοτόκου και το μεγαλύτερο, που εορτάζει της Ζωοδόχου Πηγής.
Στα νότιά τους υπάρχει πλακόστρωτο προαύλιο με δύο βρύσες, ενώ το σύνολο περιβάλλεται από διώροφες πτέρυγες κελιών, που του προσδίδουν φρουριακή μορφή, καθώς είναι θεμελιωμένες στο βράχο. Από αυτές παλαιότερη είναι η νότια, που ανακαινίσθηκε πρόσφατα. Ο μικρός ναός είναι ο πρώτος που αντικρίζει ο προσκυνητής μετά τη νότια είσοδο και είναι κομψό τρίκογχο κτίσμα του μονόκλιτου αθωνίτικου τύπου, που επιχωριάζει στην περιοχή.
Ο μεγάλος ναός κτίσθηκε 60 χρόνια μετά τον αρχικό το 1736. Ανήκει στον αγιορείτικο τύπο, δηλαδή είναι τρίκογχος τετρακιόνιος ναός με τρούλλο και ευρύχωρο νάρθηκα (λιτή, που κτίσθηκε μεταγενέστερα, στα 1892). Ο ναός είναι αρκετά επιμήκης και φέρει ενιαία στέγαση, γεγονός που τον κάνει να συγγενεύει με την τρίκλιτη βασιλική, ενώ φέρει και αρκετές διαφοροποιήσεις στη θολοδομία από προγενέστερα δείγματα του τύπου.

 

ΠΗΓΗhttp://www.monispilias.gr/

 

 

Εφημερίδα - Τεύχος 59

    

marketinn

 1aaa-politicm

 

Τελευταία Νέα
«Κούμπα, μια Ζέβρα και μισή» στην Αιολία

«Κούμπα, μια Ζέβρα και μισή» στην Αιολία

Αυτό το τριήμερο περιμένουμε τους μικρούς μας φίλους (και τους με..

Readmore

«Καταδικάζουμε την προκλητική προπαγάνδα»

«Καταδικάζουμε την προκλητική προπαγάνδα»

Σε κοινή δήλωση προέβησαν οι δήμαρχοι Καισαριανής-Χαϊδαρίου, με α..

Readmore

Πρώτα η Παιδεία…

Πρώτα η Παιδεία…

Σε έναν δήμαρχο που είναι εκπαιδευτικός, άρα ξέρει τα θέματα της Π..

Readmore

Ο Φρύνιχος, οι Αθηναίοι και η αναθεώρηση της Ιστορίας

Ο Φρύνιχος, οι Αθηναίοι και η αναθεώρηση της Ιστορίας

Του Σπύρου Τζόκα   Ο Φρύνιχος τιμωρήθηκε από τους Αθηναίους, ό..

Readmore

«Να μετατρέψει τώρα η κυβέρνηση τις προσωρινές συμβάσεις σε αορίστου χρόνου»

«Να μετατρέψει τώρα η κυβέρνηση τις προσωρινές συμβάσεις σε αορίστου χρόνου»

Κοινή Δήλωση των Δημάρχων της «Λαϊκής Συσπείρωσης»   «Η κυβέρ..

Readmore

greektips banner

Banner Frontizo 6

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μας, για να λαμβάνετε πρώτοι τα νέα μας.
.